Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.08.2013 klo 12:20

Suomenlapinkoirat - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 21 22 23

Mug

Mug
Viestimäärä: 12

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 10.10.2016 klo 20:09  
+
0
Ensimmäisen koiran rotu hakusessa, olenko oikeassa paikassa? Koiraan ei ole saumaa vielä kahteen vuoteen, mutta olen jo pidempään elänyt pakottavassa koirakuumeessa. Tämä aika on siis käytetty tehokkaaseen tutkimustyöhön. :roll: Olen laskeskellut, että mahdollisuus koiraan olisi 2-4 vuoden päästä, mikäli sellaista päädyn hankkimaan. (En vielä pääse laillisesti rotukyselyä tekemään, joten pällistelen täällä...)

Haluaisin tietää kaikista mahdollisista kokemuksistanne omien lappalaistenne kanssa. Nämähän toki koskevat osittain myös koiraa noin niin kuin yleisellä tasolla... Millainen tämä rotu oli ensimmäisenä koirana, te joilla näin oli/on? Millaista on perusarkenne? Onko jotain erityispiirteitä? Miten rotu eroaa noin keskimäärin muista roduista? Ja osaako joku erotella suomenlapinkoiran ja lapinporokoiran eroja, hyviä ja huonoja puolia? Sellaisistakin olen kiinnostunut. Mites tuon turkin laita? Sitä ei ilmeisesti pidä hirveästi hoitaa, vaikka itse olen melkoisen innokas harjailija ollut perheemme kissojen kanssa. Onko ihan kamala demonipesäke kuraisella säällä ja selviääkö siitä? Millaisia yksilöitä omiin koiriinne on sattunut?

Ihan vain yleistä tietoa tähän rotuun liittyen siis kaipailen. Näin varhaisessa koiranharkintavaiheessa ei ole vielä ilmennyt tarkempia kysymyksiä. :wink: Lähinnä kokemukseen perustuvia tietoja haluaisin, rotumääritelmät ja muut kirjoitukset on jo selattu.

Muoks. niin ja olen harkitsemassa tätä rotua seura-, koti- ja lenkkikoiraksi, kaveriksi. En ole kiinnostunut harrastuksista, mutta toki kotikokeilut kuuluisivat varmasti elämään. Eli nämä tokoilut ja hajuilut.

Kiitos etukäteen :kumarrus:
(Viestiä on muokattu maanantaina, 10.10.2016 klo 20:15)

Luu

Luu
Viestimäärä: 49

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Torstaina, 08.12.2016 klo 23:16  
+
0

Mug kirjoitti:

Mites tuon turkin laita? Sitä ei ilmeisesti pidä hirveästi hoitaa, vaikka itse olen melkoisen innokas harjailija ollut perheemme kissojen kanssa.



Jos tykkää harjaamisesta, niin siitä vaan, vaikka joka viikko! :) Oikeanlaatuinen lapinkoiranturkki ei välttämättä vaadi harjausta kuin pahimpaan karvanlähtöaikaan, mutta valitettavasti rodussa esiintyy myös huonompaa turkinlaatua, joka takkuntuu ilman hoitoa ja sellaiset koirat vaativat säännöllistä harjaamista varsinkin korvientaustat/kaula, mahanalus, "housut" ja häntä.

Musti1

Musti1
Viestimäärä: 3

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 12.12.2016 klo 23:36  
+
0
Mitä ruokaa teidän lappalaiset syö? Jos menee nappulaa niin mitä merkkiä? Entäpäs meneekö jotain öljyjä tai muita lisiä? Onko jotain allergioita?

eranainen

eranainen
Viestimäärä: 13

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 06.01.2017 klo 20:26  
+
0
Heippa! Meille tuli puolivuotias lappalaispoika. Turkkia ei ilmeisesti koskaan harjattu, on täynnä pientä takkua. Suurimmat leikkasin saksilla ja kovasti olen harjaillut mutta kaikkia on vain täysin mahdoton saada pois. Turkki myös haisee. Nyt kysynkin teiltä että voinko ajella karvan pois jotta takuista päästään eroon?

EDIT: Järkky tää puhelimen autocorrect
Tara, sekarotuinen, s. 1.1.1998, k. tammikuu 2014
Hilma, karjalankarhukoira/lapinkoira, s. 27.5.2013
Onni, suomenlapinkoira, s. 3.7.2016
(Viestiä on muokattu perjantaina, 06.01.2017 klo 20:28)

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 06.01.2017 klo 22:50  
+
0
Voihan sen ajella, joskin talvi ei ole kauhean hyvä aika ajelulle. Ihmetyttää vaan, millainen se turkki on, jos on puolessa vuodessa niin takussa, että sen takia joutuisi ajelemaan. Ei ole kovin normaalia siis suomenlapinkoirille. Toki kainaloista/korvien takaa tms turkki voi olla pehmeämpää, että takkuuntuu helpommin, mutta yleisestiottaen turkin ei pitäisi varsinaisesti takkuuntua niin, että sitä pitäisi ajella tai leikata. Ettei pentusi vaan olisi vaihtamassa pentuturkkia pois? Karvanlähtöaikaanhan näistä lähtee paljon kyllä karvaa tuppoina ja jopa parhaimmillaan lähes "laattoina". Vai onko pentusi mahdollisesti Luumäkeläisiä ja siksi epätavallisen huonossa kunnossa turkkinsa suhteen?

Oman urokseni turkki on useana kesänä ajeltu alas. Ei tosin takkuuntumisen takia, vaan koiran viilentämisen takia. Hyvin on kasvanut talveksi takaisin normaaliksi.

(Viestiä on muokattu lauantaina, 07.01.2017 klo 09:04)

Eviev

Eviev
Viestimäärä: 2

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Tiistaina, 31.01.2017 klo 12:57  
+
0
Moi!
Olen harkinnut suomenlapinkoiraa jo pitkään ja jotenkin on aina ollut selvää, että kun koiran otan, niin otan suomenlapinkoiran. Nyt pennunhankinta on tullut eteen, mutta koska asun yksin ja opiskelen niin olen alkanut miettiä rotua uudelleen. Edelleen lapinkoira olisi unelmissa, mutta olen miettinyt koirasta koituvia kustannuksia. Minulla on paljon rahaa säästössä koiran äkillisiä eläinlääkärimaksuja varten, mutta isommalla koirallahan ne ovat aina suuremmat kuin pienemmällä. Olen myös miettinyt, että tuleeko lapinkoiran ruokinta ym. kuukaudessa kalliiksi?

Lapinkoiran sijaan olen harkinnut mittelspitziä, mutta tavallaan tämä rotu ei tunnu minulle sopivalta. Luulisin kuitenkin, että mittelin kustannukset tulisivat halvemmaksi kuin lapinkoiran. Onko mahdollista selvitä alle 50€/kk lapinkoiran kanssa vai meneekö yli? Pentuaika on tietysty asia erikseen ja silloin rahaa menee pakostakin enemmän. Harrastuksia en myöskään laske tähän mukaan.

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Sunnuntaina, 05.02.2017 klo 15:47  
+
0

Eviev kirjoitti:

Moi!
Olen harkinnut suomenlapinkoiraa jo pitkään ja jotenkin on aina ollut selvää, että kun koiran otan, niin otan suomenlapinkoiran. Nyt pennunhankinta on tullut eteen, mutta koska asun yksin ja opiskelen niin olen alkanut miettiä rotua uudelleen. Edelleen lapinkoira olisi unelmissa, mutta olen miettinyt koirasta koituvia kustannuksia. Minulla on paljon rahaa säästössä koiran äkillisiä eläinlääkärimaksuja varten, mutta isommalla koirallahan ne ovat aina suuremmat kuin pienemmällä. Olen myös miettinyt, että tuleeko lapinkoiran ruokinta ym. kuukaudessa kalliiksi?

Lapinkoiran sijaan olen harkinnut mittelspitziä, mutta tavallaan tämä rotu ei tunnu minulle sopivalta. Luulisin kuitenkin, että mittelin kustannukset tulisivat halvemmaksi kuin lapinkoiran. Onko mahdollista selvitä alle 50€/kk lapinkoiran kanssa vai meneekö yli? Pentuaika on tietysty asia erikseen ja silloin rahaa menee pakostakin enemmän. Harrastuksia en myöskään laske tähän mukaan.



En varsinaisesti näe syytä miksi isommalla koiralle yllättävät ell kulut olisi merkittävästi erit kuin pienellä. Rauhoitukseen joo menee eriverran rauhoitusainetta, mutta slapko ei nyt mikään iso koira vielä ole. Ja siinä vaiheessa jos se koira teloo itsensä sen verta kunnolla, että se rauhoitetaan, niin se rauhoitus on siinä aika pieni kulu. Tassuhaavojen yms paikkailut taas eivät hinnaltaan eroa koiran koon suhteen.

Ruokakustannuksissa toki tulee eroa koiran koon suhteen, joskin slk:t ovat yleensä aika hyviä ruuankäyttäjiä, eivätkö syö kauhean paljoa. Nappulalla menee jotain 2-4dl/vrk evästä, sukupuolesta ja aktiivisuudesta riippuen.

Pentuaikana menee rahaa ell-käynteihin ja tarvikkeiden hankintaan tietty. Myöhemmin menee vähemmän, ellei tule tosiaan vammoja tms ylimääräisiä ell käyntejä. Jos harrastuksia ei laske, niin meillä ei kyllä koiriin mene kovinkaan paljoa kuukaudessa. Riippuu tietty vähän mitä syöttää, pelkällä nappularuualla 15kg nappulasäkki taitaa kestää yhdellä koiralla jotain 2,5kk.

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 05.02.2017 klo 15:48)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Perjantaina, 04.08.2017 klo 09:15  
+
0
Moi. Mulle tuli paimensukuinen suomenlapinkoiran uros pentu,se on nyt 10 viikkoinen :)
Millainen harja on hyvä suomenlapinkoiralle?
Minkäsikäisenä teidän koirat on oppinut sisäsiisteiksi? Tällähetkellä mun täytyy käydä ton penikan kanssa noin tunnin välein ulkona..hyvin kyllä tajuaa että ulos kuuluu tehdä.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Cataja

Cataja
Viestimäärä: 9

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Maanantaina, 30.10.2017 klo 11:54  
+
0
Meillä no hyväksi todettu ihan tavallinen metallipiikkinen harja ja pahimman karvanlähdön aikaan Furminatori kopio. Karstalla yleensä mahanalunen ja jalkakarvat, kun tuntuu ettei se riitä paksumpiin kohtiin turkissa. Mutta tuolla normiharjalla pääsee pitkälle :). Tuiskuhan oli jo 12 viikkoisena, kun meille tuli niin täysin sisäsiisti, mitä olen nyt ihmetellyt, kun on uusi pentu talossa. Kodyn kanssa jouduttiin alussa myös tunnin välein käymään, mutta aika nopeasti vähentyi ja nyt pärjää jo yöt ja päivällä kolmekin tuntia käymättä ulkona.
suomenlapinkoira uros Tuisku 5/2005
australianpaimenkoira uros Kody 7/2017

Koiraharrastaja

Koiraharrastaja
Viestimäärä: 1

VS: SUOMENLAPINKOIRAT - OSA 2 - Lauantaina, 09.12.2017 klo 21:17  
+
0
Heips! Olisko kellään kokemuksia tai tietoa lapparista ja sen koulutettavuudesta mikäli koiran ottaa sen ollessa 3-5-vuotias? Millaiset mahdollisuudet aloittaa esim. agilityn ja tokon harastaminen mikäli koiralla ei ole aiempaa kokemusta lajeista? Leimautuuko helposti uuteen omistajaan? Ja miten nopsaan oppii talontavoille? Nämä tietenkin yksilöstä riippuvaisia asioita mutta jotain mielikuvaahan siitäkin saa :D Muitakin juttuja saa toki kertoa jos tosiaan tietoa tai kokemusta löytyy :)

  Siirry sivulle: 1 ... 21 22 23
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28283
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6372
Viestejä yhteensä545855
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265939
(Tilastot päivitetty viimeksi 02.06.2024 klo 01:45)